Czym jest kaszerowanie tektury? Kaszerowanie jest jedną z najczęściej stosowanych technik uszlachetniania opakowań. Tak jak wiele procesów technologicznych stosowanych w poligrafii bardzo się rozwinęła. Polega na naklejaniu na daną powierzchnię arkusza papieru. W ostatnich latach znalazła szersze zastosowanie przy wytwarzaniu nowych produktów. Niezmiennie jednak jej głównym zadaniem pozostaje zwiększenie sztywności i trwałości wyrobu oraz poprawa jego wyglądu estetycznego. Technika ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem przy produkcji opakowań kartonowych.
Opakowania kaszerowane to opakowania z tektury falistej oklejane cienkim zadrukowanym papierem. Z praktycznego punktu widzenia czyni się to w celach dekoracyjnych lub informacyjnych. Charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Zapewniają utwardzoną powierzchnię, solidną ochronę produktów przed wilgocią, kurzem i innymi czynnikami zewnętrznymi. Stosowane są w wielu branżach, np. spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej czy elektronicznej. Łatwa produkcja pozwala na szybkie dostosowanie ich do wymagań danego produktu lub kampanii reklamowej. Kolorowe opakowania są atrakcyjną alternatywą do zwykłych szarych ekologicznych pudełek. Zawierają przyciągającą uwagę szatę graficzną, dane firmy, logotyp oraz cenne informacje dotyczące produktu. Projekt jest przez to atrakcyjny i posiada indywidualne cechy. Pięknie zaprojektowane pudełka przyciągają wzrok i często determinują decyzję o wyborze kupna produktu. Podstawową zaletą kaszerowania jest to, iż metodę tę stosuje się na różnym typie powierzchni. Dzięki temu produkty wykonane z zastosowaniem tej techniki są trwalsze i bardziej efektywne. Solidnym wykończeniem i teksturami możemy nadać produktowi nieszablonowy, profesjonalny wygląd.
Maszyna drukarska przyjmuje arkusze papieru tylko do określonej grubości. Z powodu zbyt grubego kartonu czy tektury nie ma możliwości bezpośredniego zadrukowania na maszynie. W takiej sytuacji stosuje się technologię kaszerowania. Grubsza tektura oklejana jest cienkim papierem z nadrukowaną w wysokiej jakości druku offsetowego grafiką. Zadrukowana warstwa papieru może być dodatkowo uszlachetniona lakierem drukarskim dyspersyjnym lub UV. Proces kaszerowania polega na naklejeniu na daną powierzchnię cienkiej warstwy papieru. Tutaj niezbędny jest klej dobrej jakości. Odbywa się to na maszynie zwanej kaszerownicą. Urządzenie wyposażone jest w wałki klejowe oraz prasę, którymi steruje operator maszyny. Wałki nadają kleje ekologiczne na powierzchnię arkusza papieru, natomiast prasa dociska i transportuje sklejony arkusz. Podczas tego procesu warstwa kleju zostaje naniesiona na jeden z elementów (z reguły jedna strona tektury). Następnie przyklejany jest do niej drugi element, który może być papierem lub kartonem. Połączone ze sobą elementy trafiają pod prasę, gdzie następuje dokładne sklejenie. Wszystko to odbywa się pod okiem doświadczonego operatora. Po kaszerowaniu, odstawia się gotowe, sklejone arkusze, by pozwolić im wyschnąć przed dalszą obróbką. Na rynku można znaleźć szereg opakowań wykonanych tą metodą (np rynek chemii gospodarczej, spożywczy, elektroniczny, farmaceutyczny itp). Opakowania poddane tej technice są funkcjonalne, trwałe i estetyczne.
Każdy zna przysłowie „Nie oceniaj książki po okładce”. Wiadomo, że najważniejsze jest zawsze wnętrze. W obecnych czasach rywalizacja jest bardzo silna, a marketing odgrywa ważną rolę w procesie sprzedaży. W związku z tym sposób przedstawienia produktu lub usługi ma ogromne znaczenie. Duża konkurencja sprawia, że nie możemy zostawać w tyle. Jak to mówią „Dobry wygląd to połowa sukcesu”. Dlatego warto inwestować czas i pieniądze w rozwój swojego produktu. Przy tym należy dbać o jego estetykę, funkcjonalność i wygodę użytkowania. W dzisiejszym świecie klienci coraz bardziej zwracają uwagę na wizerunek. Dlatego ważne jest, aby nasza firma wyróżniała się na tle konkurencji i przyciągała uwagę klientów. Przykładając wagę do detali, jak właśnie dobry wygląd naszych produktów, możemy zwiększyć szanse na sukces i zadowolenie klientów. Solidne i wytrzymałe opakowanie chroni produkt przed uszkodzeniem i zwiększa poczucie bezpieczeństwa dla nabywców. Odpowiednio zaprojektowane etykiety, wizytówki, tekturowe książeczki dla małych dzieci przekazują klientom niezbędne informacje o produkcie. Oprócz tego przykuwają wzrok i często determinują do zakupu. Dobry wygląd pudełek zwiększa również lojalność klientów. Konsumenci często chętniej kupują produkty, których estetyka odpowiada ich gustowi. Wszystko to wpływa na pozytywny wizerunek naszej firmy i sprzyja rozwojowi naszej marki. Dlatego powinniśmy zadbać o estetykę naszych opakowań i zatroszczyć się, aby nasze produkty prezentowały się jak najlepiej.
Przykłady opakowań kaszerowanych (kaszerowane pudełka do aparatów fotograficznych, kaszerowane pudełka do laptopów, pudełka na buty)
Produkcja opakowań
Produkując opakowania kaszerowane musimy brać pod uwagę wiele aspektów m.in.